Sponberg/Stegner/Gimse

  Dokkhuset Scene Torsdag 28 mar  20:00
Billetter

Bachs Goldbergvariasjoner het egentlig Aria med 30 variasjoner og var en kompositorisk øvelse for Bach, hvor han varierte tempo, stemning og stil ut i fra en enkelt melodi. En del av øvelsen var å skrive ulike kanoner mellom stemmene. Han starter med en unison kanon, der to stemmer starter på samme tone, men forskjøvet i tid. Så utvikler han det til å starte på to toner etter hverandre i skalaen, deretter med en ters, en kvart, en kvint osv som avstand mellom stemmene. Bare en så genial musikalsk og matematisk hjerne som Bach klarer å gjøre dette med slik perfeksjon samtidig som han skaper fantastisk musikk.

Trioen tar steget videre og fletter inn andre musikkstykker og stilarter, dels for å utfylle, delvis som kontrast til Bachs variasjoner. Argentinsk tango, Gershwin og skandinaviske folketoner blir med på å gjøre dette til en musikalsk reise utenom det vanlige, mellom kontinenter og musikalske tradisjoner til ulike tider. De lar stemningene og det musikalske uttrykket råde, og da spiller sted og tid liten rolle.

Atle Sponberg har markert seg som en av de mest interessante norske fiolinistene i dag. Han er aktiv som solist, kammermusiker og orkesterleder og har turnert overalt i Norge, og har reist på festivaler over hele Europa, i USA og i Australia. Atle Sponberg har vært solist med Oslo Filharmoniske orkester, Kringkastingsorkesteret, Bergen Filharmoniske, Kristiansand symfoniorkester, Tromsø kammerorkester, Pori Sinfonietta i Finland. Han har samarbeidet med dirigenter som Rolf Gupta, Ari Rasilainen, Walter Weller og Andrew Manze. Som kammermusiker har han gjestet festivaler i England, Irland, Finland Italia, Tyskland, Danmark, Sverige, Nederland, Australia og Norge. Sponberg har en rekke CD utgivelser: Den kritikerroste CD-en “Quietude” med Gjøvik Sinfonietta, Tango for 3, flere CD-er med Engegårdkvartetten og innspillinger med ny musikk av blant andre Antonio Bibalo og Randall Meyers.

En av Sponbergs store lidenskaper er argentinsk tango, som han har studert i Buenos Aires med fiolinlegenden Soares Paz. Atle er kunstnerisk leder for Gjøvik Sinfonietta, konsertmester i Kringkastingsorkesteret og spiller tango i en rekke ensembler, blant annet med bandoneonistene Marcello Nisinmann, Andreas Rokkseth og Per Arne Glorvigen. Atle Sponberg spiller på en fiolin laget av Giovanni Battista Guadagnini i Milano i 1752 som er utlånt av Sparebankstiftelsen.

Martin Stegner startet fiolinopplæring med sin far som åtteåring. Som student byttet han til bratsj og ble tatt opp i Berlinerfilharmoniens orkesterakademi. Han ble fast ansatt i Berlinerfilharmonien i 1996. Stegner opptrer jevnlig som solist og kammermusiker i Europa, Amerika og Japan. Han har undervist ved Yale university og Hanns Eisler akademiet i Berlin, og han instruerer ungdomsorkestre som Mahler Jugendorchester og Orquesta Juvenil Centroamericana. Han er opptatt av å utvide bratsjrepertoaret og har sammen med pianisten Tomoko Takahashi spilt inn lieder av Schumann for bratsj og klaver. Martin har alltid vært ivrig opptatt av jazz, og har på ulike festivaler spilt med Herbie Mann, Diane Reeves, Nils Landgren og Thomas Quasthoff. Han startet The Berlin Philharmonic Jazz Group og ensemblet Bolero Berlin som spiller Sør-Amerikansk musikk.

Stegner har spilt inn et titalls cd-er, med blant andre Simon Stockhausen og den kinesiske sheng-virtuosen WuWei. I 2015 utga han et album med den tyskpersiske sangeren Cymin Samawatie på ECM.

Øyvind Gimse utviklet gjennom sine 15 år som Kunstnerisk Leder for Trondheimsolistene(2002-2017) orkesteret til å bli et fullt profesjonelt ensemble med stor internasjonal aktivitet. Syv GRAMMY-nominasjoner og tre Spellemannpriser kronet hans seks store innspillinger med Trondheimsolistene, og turneene strakk seg fra Sør- Amerika til Japan. Som orkesterleder har Øyvind dirigert flere norske symfoniorkestre, samt orkestre i Spania, Russland, Litauen og Vietnam. Øyvind er en internasjonalt anerkjent pedagog som i tillegg til sitt professorat ved Institutt for musikk ved NTNU har hatt internasjonale mesterklasser og startet et gjest professorat i Spania.

Som kammermusiker har han gjestet alle de store norske kammermusikkfestivalene, hvor han har spilt med musikere som Leif Ove Andsnes, Martin Frøst, Anthony Marwood og Bobby McFerrin. Øyvind var mannen bak “Trondheimsmodellen”, et unikt samarbeid mellom Trondheimsolistene og Trondheim symfoniorkester, han var sentral i utviklingen av Dokkhuset som en kammermusikk-arena for jazz og klassisk musikk i Trondheim, han var med i oppbyggingen av Trondheim Kammermusikkfestival og han var med å starte det nasjonale talentutviklings-programmet “Unge musikere”. For sin innsats i Trondheims kulturliv ble han hedret med Trondheim kommunes kulturpris for 2013.

Øyvind spiller på en Francesco Goffriller(ca 1730) utlånt fra Sparebankstiftelsen/Dextra Musica, et instrument som tidligere tilhørte den legendariske cellisten Jacqueline du Pré.

18 års aldersgrense

Arr: Dokkhuset Scene