Dokkhuset Scene Tirsdag 14 mar kl. 19:00
Billetter

Kammertirsdag

Kammertirsdag 14. Mars, Dokkhuset kl. 19.00
EIRIK, ELLEN OG SERGEJ
Jørgen Larsen
Sergej Prokofiev: Klaversonate nr. 1, op. 1
Marianne Lie
Ellen Lindquist: Many Thousands Gone (bestillingsverk)
Eirik Hegdal: Concertino per Violoncello e voce
Trine Knutsen og Jørgen Larsen
Sergej Prokofiev: Sonate nr. 2 i d, op. 94
Moderato – Scherzo – Presto – Andante – Allegro con brio

VERKOMTALER
Ellen Lindquist «Many Thousands Gone»
Eirik Hegdal «Concertino per violoncello et voce»
Disse to bestillingsverkene skrevet til cellisten Marianne Baudouin Lie kombinerer solocello og stemme, som på forskjellige måter utforsker stemmen som en utvidelse av instrumentets klangverden og uttrykk. Cello’n er det instrumentet som kanskje ligger nærmest stemmen, og det er komponert noen få verk som bruker dette, men det at det er cellistens egen stemme som brukes til fargeleggingen er uvanlig men skaper en uventet nærhet i uttrykket. Begge komponistene er tilknyttet NTNU Institutt for musikk.

Sergej Prokofiev «Sonate nr. 2 i d, op. 94»
Denne Kammertirsdagskonserten er opptakten til en lengre serie der lærere ved Institutt for musikk presenterer Prokofievs kammermusikk. Ved denne første konserten spilles Klaversonate nr 1 (op 1) og Fløytesonaten i D (op 94).

Konserten åpner med Sergei Prokofievs Sonate nr 1 for klaver (op.1) i f-moll. Sonaten er ensatsig, med delene Allegro – Meno mosso – Piu mosso – Meno mosso. Prokofiev skrev sonaten da han var 18 år, og sørget selv for urfremføringen.

Prokofiev fullførte Fløytesonaten i D (opus 94) sommeren 1943. Den ble urframført av fløytisten Nicolai Kharkovsky og pianisten Sviatoslav Richter på klaver samme år. David Oistrakh spilte året etter førsteframføringen av fiolinversjonen av sonaten (opus 94 a). Prokofiev-sonaten er en av de mest ruvende innenfor fløytelitteraturen. De fire satsene har betegnelsene Moderato – Scherzo – Andante – Allegro con brio.

MARIANNE B. LIE
Marianne Baudouin Lie er stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid ved NTNU institutt for musikk. Hun er en pådriver for samtidsmusikk og jobber gjerne på tvers av genre. Hun er meget aktiv i Alpaca Ensemble og Trondheim Sinfonietta. Hun gav ut sin første soloutgivelse våren 2016 og urframførte Jon Øyvind Ness cellokonsert med Trondheim symfoniorkester i mai 2016. «Marianne B. Lie har både vilje og evne til å skape noe unikt… Og tolkningene Lie gjør- eller knutene hun finner løsninger på- er både uttrykksfulle, dynamiske, melodiske, fascinerende og ytterst personlige. Dette er ikke musikk jeg støter på daglig, men som jeg synes er veldig utfordrende og inderlig.» Tor Hammerø, 1. Juni 2016 torhammero.blogg.no

TRINE KNUTSEN
Trine Knutsen vokste opp i korps- og orkestermiljø i Bærum, og studerte ved Norges Musikkhøyskole i Oslo og Folkwang Hochschule i Essen, Tyskland. Hun spilte åtte år i Bergen Filharmoniske Orkester før hun ble daglig leder for TrondheimSolistene. Siden 1999 har Trine Knutsen vært ansatt som førsteamanuensis og fløytelærer ved NTNU Institutt for Musikk, og fra 2009-2015 var hun instituttleder. Knutsen har vært solist med TrondheimSolistene, Trondheim Symfoniorkester, Midtnorsk kammerensemble m.fl. Hun spiller i Trondheim Sinfonietta, deltar i prosjekter med Trondheim Jazzorkester, engasjeres jevnlig av Trondheim kammermusikkfestival og Olavsfestdagene m.fl. som solist, kammermusiker og orkestermusiker.

JØRGEN LARSEN
Jørgen Larsen er fra Trondheim, og studerte blant annet med Eva Knardahl og Robert Riefling i Oslo og med Albert Ferber i London. Han har vært aktiv som solist og kammermusiker i samarbeid med bla. Arve Tellefsen, Marianne Thorsen og Bjarne Fiskum. I tillegg har han både konsertert og gitt ut flere CDer, både solo og som kammermusiker. Allerede i 1980 ble han ansatt ved Institutt for musikk (daværende Trøndelag Musikkonservatorium) hvor han har jobbet som klaverlærer og akkompagnatør ved siden av å være en aktiv solist og kammermusiker, samt orkesterpianist i Trondheim Symfoniorkester.

Inngang: 200,-/100,- (gratis for ansatte/stud på IM)